Autisme en sociale interactie in de praktijk

'Hebben ze ook verteld wanneer hij doodgaat?'

De juf van groep 8 vertelt aan haar klas dat ze niet lekker in haar vel zit. Haar broer is ernstig ziek, daar heeft ze veel verdriet van. Ze vertelt ook dat ze wel meegaat op kamp maar niet zal blijven slapen, dat lukt haar nu niet.
De leerling met autisme reageert nauwelijks als de juf haar verhaal vertelt.

De dag erna komt hij naar de juf toe, gaat naast haar zitten. Hij slaat een arm om haar heen en vraagt 'hebben ze ook verteld wanneer hij doodgaat?'

Een voorbeeld uit de praktijk waaruit naar voren komt hoeveel behoefte deze leerling met autisme heeft aan concrete, duidelijke informatie. Ook een voorbeeld waaruit één van de hoofdkenmerken van autisme naar voren komt: tekorten in de sociale communicatie en sociale interactie.

En de vraag is dan...hoe reageer je als leerkracht? Als een leerling je deze vraag stelt?
Hier denken we graag over mee vanuit het Autisme Steunpunt!