De kracht van consultatie

Bij de begeleiding van leerlingen met autisme wil jij, als onderwijsprofessional, het beste voor je leerlingen. Maar soms zit je met vragen of maak je je zorgen om de ontwikkeling van een leerling. Dan is het fijn als er iemand meekijkt en meedenkt. Dit kunnen wij doen vanuit een consultatie. 

Gedrag thuis en op school komen niet overeen
Zo maakt een leerkracht zich zorgen om Sophie, een meisje met autisme. Ze zit in groep 6 en valt amper op in de klas. Sophie komt steeds vaker verdrietig, boos en moe thuis. Ouders weten zich geen raad, maar school herkent het beeld van thuis niet. Toch vraagt de leerkracht zich af wat er dan op school gebeurt dat Sophie zo thuiskomt. Hoe kan dit op school voorkomen worden? Wat is haar onderwijsbehoefte? En kan Sophie op school aangeven waar ze last van heeft?

De kracht van de frisse blik
School vraagt een consultatie aan bij het Autisme Steunpunt. De adviseur autisme observeert in de klas, praat met Sophie, kijkt in het dossier en praat met school en ouders. Het blijkt dat Sophie op school niet aangeeft dat ze zaken vervelend of onduidelijk vindt, maar dit oppropt tot thuis. Ook maakt ze zich zorgen over wat de andere meisjes van haar vinden en probeert ze zich steeds aan te passen. De adviseur geef praktische tips hoe hierin te begeleiden.

Sophie uit zich meer op school en voelt zich gezien en gehoord. Ze durft meer zichzelf te zijn in de klas en in haar vriendinnengroep. Ze komt rustiger thuis.

De verbinding en duidelijkheid ontstaat
De leerkracht krijgt meer duidelijkheid over de onderwijsbehoeften van Sophie en kan met de praktische tips aan de slag. School en ouders stemmen af hoe ze Sophie gaan begeleiden in het uiten van wat haar dwars zit. School vraagt na de consultatie nog een kort begeleidingstraject aan waarin de adviseur autisme en onderwijs voordoet hoe de gesprekjes met Sophie gedaan kunnen worden. De leerkracht pakt het daarna zelf verder op.