Huiswerkstress en klamme handjes bij vragen stellen
Huiswerkstress en klamme handjes bij het vragen stellen?
Voor veel pubers herkenbaar, laat staan als je autisme hebt
Neem de stoere puber op een van de scholen waar wij regelmatig komen. Huiswerk plannen en maken was een nachtmerrie en vragen in de klas durfde hij al helemaal niet te stellen. Praatjes met zijn mentor hielpen helaas onvoldoende. Dus ging de adviseur autisme en onderwijs van het Autisme Steunpunt met hem én zijn mentor om tafel.
Wat wilde hij leren? Plannen en vragen stellen! Deze doelen werden visueel gemaakt.
Met Magister als hulpmiddel leerde hij huiswerk overzichtelijk te plannen en leerde hij per vak wanneer hij het beste kon leren. Hierbij rekening houdend met zijn eigen prikkelbalans. Want wanneer je hoofd vol zit na een dag school is het ook belangrijk om de ontprikkeltijd te plannen. Met handige vragen in zijn hoofd durfde hij in de klas zijn vragen steeds vaker te stellen. De adviseur van het Autisme Steunpunt werkte nauw samen met de mentor, die dezelfde aandachtspunten besprak met de jongen. Zo kon de ondersteuning stap voor stap worden afgebouwd.
De jongen heeft in korte tijd al veel geleerd. Hij is er nog niet helemaal, maar met de juiste ondersteuning, die stap voor stap wordt losgelaten, is hij zeker op de goede weg.
Mocht je ook ondersteuning willen vanuit het Autisme Steunpunt mail ons info@autismesteunpunt.nl