Op schoolreis of excursie in het VO: een uitdaging voor leerlingen met autisme
• Een dag naar Trier om in het Duits mensen aan te spreken
• Een dag naar het oorlogsmuseum vanuit de geschiedenisles
• Drie dagen naar Texel om vogels te spotten vanuit het vak Biologie
• Met de hele school naar de Efteling
Een uitdaging voor leerlingen met autisme
Allemaal voorbeelden van schoolreizen en excursies die in het voortgezet onderwijs georganiseerd worden voor de leerlingen. Voor sommige leerlingen een heel leuke dag waarin ze niet in de boeken hoeven te zitten, voor andere leerlingen kan dit een hele uitdaging zijn.
Het begint met de busreis. Naast wie ga je zitten? Of zit je alleen? Vooraan of achteraan in de bus? En waar zijn de begeleiders? Zitten ze vooraan in de bus met elkaar te kletsen of verspreid in de bus om een oogje in het zeil te houden?
50 pubers, samen in een bus. Met zakken snoep, chips en ander lekkers. Bussen deodorant in de tas. Onderweg gebeurt er van alles. En hoe ga je om met de ‘grappen’ die gemaakt worden?
Eenmaal op de locatie begint het programma. Soms is er vrije tijd in het programma. Voor veel leerlingen een mooie kans om te shoppen in een buitenlandse stad. Maar wat doe je als je een hekel hebt aan winkelen? En is er dan begeleiding vanuit de docenten of loop je alleen door een vreemde stad?
Voorbereiding is cruciaal
Het is vaak nodig om deze bijzondere dagen voor te bereiden met de leerling met autisme. Bekijk per leerling wat er nodig is.
Neem daar ook het doel van de excursie of schoolreis in mee. Is het enkel ‘voor de leuk’ of voor een opdracht? En is het dan verplicht om mee te gaan? Of zijn er alternatieven mogelijk?
Het is goed om ook te kijken naar de rol van de begeleiders die meegaan. Kennen zij de leerlingen die mogelijk extra ondersteuning nodig hebben? Weten ze op wie ze net even extra moeten letten, even moeten checken of het allemaal nog oké is? En wie informeert deze begeleiders hierover? De mentor of de coach?
Zo’n bijzondere dag vraagt vaak heel veel van o.a. leerlingen met autisme. Een dag voor nieuwe indrukken waarbij alles anders is dan anders. Het is goed om te bekijken of er gedurende de dag een rustmoment ingebouwd kan of moet worden, en hoe dit eruit kan zien. Ook is het goed om te checken hoeveel hersteltijd de leerling nodig heeft. Is het haalbaar om de dag na de excursie een toets te maken? Of om op half 9 op school te zijn voor een volle lesdag?
Kortom…veel vragen en vooral de uitdaging om maatwerk te bieden. Wat heeft deze leerling op deze school bij deze excursie nodig om te zorgen dat het ook voor hem of haar een fijne en zinvolle dag wordt?